Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

18 listopada, 2019 0 przez Mikołaj Online

Wydawać żeby się mogło, że lotnisko w Podczelu zostało zabrane i stare niemal doszczętnie. Nic dużo mylnego. Jest tam również dużo zachowanych elementów.

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

 

Drinkom spośród nich są pozostałości po bocznicy kolejowej, która realizowałam z przystanku Bagicz do Podczela. Przy wyjeździe z Bagicza, znajdował się wjazd na bocznicę, zabezpieczony wykolejnicą. Dyżurny ruchu, aby wpuścić pociąg, musiał odbezpieczyć wykolejnicę specjalnym kluczem, przestawić zwrotnicę i zadbać skład, przesuwającego się powoli po spadku terenu w kierunku przepustu na Malechowskiej Strudze. Następnie, specjalnym przejazdem wykonanym pod droga krajową nr 11, bocznica postępowała w kierunku lotniska. Zachowany fragment tej bocznicy wskazuje, że szyny zostały sporządzone w 1981 roku.

Początkowo, drewniane podkłady ułożono w lokalu. Chociaż im wysoce na północ, tym obszar był za podmokły. Budowa torowiska wymagała wzniesienia specjalnej konstrukcji. W bagnie wbito pale, na jakich wzniesiono żelbetonową, prefabrykowaną platformę, która biegła na lotnisko Układu Warszawskiego. Za platformą, wydobywała się brama jadąca na teren ścisłej ochrony lotniskowej. Wokół zatrzymało się oryginalne podwójne ogrodzenie z drutu kolczastego. Bocznica mijała ona przekonanie wody, obecnie stanowiące własność Miejskich Wodociągów i Kanalizacji i napływała do żelbetowej rampy kolejowej. Część rampy wzięła się w różnej wersji, dalsza część wraz z budynkiem, który tam się znajdował, została zabudowana owym budynkiem obecnie na bazie oryginalnej rampy kolejowej. W niniejszym znaczeniu wydobywała się składnica węgla. Jej żelbetowa konstrukcja i przeszła do dnia dzisiejszego.

Nieco przed tą okolicą, odbijała kolejna nitka bocznicy, prowadząca prosto do bazy paliwowej. Istniał obecne szczególnie istotny teren, bo płacił za zapasy paliwa dla samolotów startujących z podkołobrzeskiego lotniska. W ostatniej dziedziny zniszczonego terenu, wzięła się część żelbetowych podkładów kolejowych, uszkodzonych i złożonych do zbiornika pożarowego. Znane na wprowadzającym zdjęciu zbiorniki paliwowe, pozbawione metalowych wkładów, zatrzymały się do dzisiaj. Po zakończeniu Rosjan w 1992 roku, kraj ten stał poważnie skażony paliwem lotniczym. Paliwo buduje się tam zresztą na wodzie po dziś dzień.Teren tenże nie został zrekultywowany, bardzo nie brakuje tam różnych formy przemysłowych, lecz i przylegających do zespołu obrony lotniska. Takich bunkrów i schronów zatrzymało się na odległości bocznicy kolejowych kilka.

Co dobre, zatrzymało się sporo zwolnień z bocznicy kolejowej. Dzięki polski filmowcom zachował się również przejazd pociągu z radzieckimi cysternami do Podczela (można zobaczyć w filmie). W niniejszym zakresie byłym nie opublikujemy wszystkich zdjęć. Podczas spotkań pasjonatów akcji i zmian zrodził się bowiem nowy pomysł na upamiętnienie dziejów kołobrzeskiej kolei (zobacz). O tym szybko wkrótce.

 

Źródło Miasto Kołobrzeg

0 0 votes
Daj ocenę